Top Ad unit 728 × 90

Kenapa Persetubuhan Dubur Haram? Ini Perkara Yang Suami Isteri Mesti Tahu

 soalan:

apakah hukum menghadiri (menyetubuhi) isteri pada duburnya? ataupun melaksanakan persetubuhan dikala isteri lagi haid ataupun nifas?

jawapan:

tidak boleh (haram) menyetubuhi wanita pada duburnya ataupun dikala ia lagi haid ataupun nifas. perbuatan itu terkategori dalam dosa besar, merujuk kepada firman allah subhanahu wa ta’ala:

“dan mereka bertanya kepadamu (wahai muhammad) , menimpa (hukum) haid. katakanlah: “darah haid itu satu barang yang (menjijikkan dan juga) mendatangkan mudarat”. oleh karena itu hendaklah kalian menjauhkan diri dari wanita (jangan bersetubuh dengan isteri kalian) dalam masa tiba darah haid itu, dan juga janganlah kalian hampiri mereka (buat bersetubuh) saat sebelum mereka suci. setelah itu apabila mereka sudah bersuci hingga datangilah mereka bagi jalur yang diperintahkan oleh allah kepada kalian. sebetulnya allah mengasihi orang - orang yang banyak bertaubat, dan juga mengasihi orang - orang yang sentiasa mensucikan diri.

(al - baqarah 2: 222) |

dalam ayat ini allah s. w. t menarangkan kewajipan menjauhi perempuan dalam kondisi haid, sampai - sampai mereka bersih dari haidnya. perihal ini bermaksud bahawa menghadiri mereka yang lagi haid ataupun nifas merupakan dilarang. bila mereka telah suci dengan trik mandi harus, sehabis itu baru dibenarkan untuk suaminya buat menyetubuhinya setimpal dengan trik yang telah allah s. w. t benarkan, iaitu menyetubuhinya pada kemaluan yang menggambarkan tempat bercucuk tanam. manakala dubur, merupakan bukan tempat bercucuk tanam namun tempat membuang najis. oleh kerana itu, haram menyetubuhi isteri pada duburnya, kerana perbuatan itu menimbulkan dosa besar dan juga maksiat yang jelas dalam syariat yang suci ini. imam abu dawud dan juga an - nasaa’i meriwayatkan dari nabi s. a. w mengatakan:

“dilaknat, orang yang menghadiri wanita pada duburnya. ” (hr. abu dawud dan juga an - nasaa’i)



imam at - turmidzi dan juga an - nasaa’i meriwayatkan suatu hadis dari ibnu abbas bahawa rasulullah s. a. w bersabda:

“allah tidak hendak memandang orang pria yang bersetubuh dengan sesama pria ataupun orang pria yang menyetubuhi wanita di duburnya. ” (sanad kedua hadis tersebut sahih).

melaksanakan persetubuhan pada dubur merupakan perbuatan liwat yang diharamkan untuk pria dan juga wanita, bersumber pada firman allah subhanahu wa ta’ala yang mengisahkan tentang kalangan nabi luth ‘alaihi wa sallam:

“dan (ingatkanlah kejadian) nabi lut tatkala dia mengatakan kepada kaumnya: “sesungguhnya kalian melaksanakan perbuatan yang keji, yang tidak sempat dicoba oleh seorangpun dari penduduk alam ini saat sebelum kalian.. ” (qs. al - ‘ankabut: 28)

dan juga pula bersumber pada sabda nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:

“allah s. w. t melaknat orang yang berbuat serupa perbuatan kalangan luth. ” baginda s. a. w mengucapkannya sebanyak 3 kali. “ (hr. ahmad dengan sanad shahih)

oleh kerana itu, segala umat islam mesti mengelakkan dari melaksanakan perbuatan yang telah diharamkan oleh allah s. w. t. para suami wajib menjauhi perbuatan keji ini, sama pula para isteri butuh mengelakkannya dan juga tidak berikan jalur kepada suami mereka buat melaksanakan kemungkaran yang besar ini, iaitu bersetubuh kala haid dan juga nifas ataupun bersetubuh pada dubur.

kita mohon kepada allah s. w. t keselamatan buat umat islam dari seluruh perbuatan yang berlawanan dengan syariat - nya yang suci ini.

sumber: fatwa syaikh bin baaz jilid 2, syaikh abdul aziz bin abdullah bin baaz, pustaka at - tibyan





( sumber: https:// ceriteradunia. pw/2018/kenapa-persetubuhan-dubur-haram-ini-perkara-yang-suami-isteri-mesti-tahu/ )
Kenapa Persetubuhan Dubur Haram? Ini Perkara Yang Suami Isteri Mesti Tahu Reviewed by Unknown on Maret 08, 2018 Rating: 5

Tidak ada komentar:

All Rights Reserved by MencariSenja © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Formulir Kontak

Nama

Email *

Pesan *

Diberdayakan oleh Blogger.